Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Innovatief onderwijs ontwerpen : via leertaken naar complexe vaardigheden.
Authors: ---
ISBN: 9789001432461 9001432468 Year: 2002 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Opleidingen in het hoger onderwijs zijn er steeds meer van overtuigd dat studenten bepaalde competenties moeten ontwikkelen om later goed te kunnen functioneren in de beroepspraktijk. Er is steeds meer belangstelling voor het leren van complexe vaardigheden. Het gaat hierbij om het flexibel combineren en coördineren van verschillende vaardigheden in steeds weer nieuwe praktijksituaties. Bovendien moeten studenten leren om kennis (cognitieve aspecten) te combineren met bepaalde praktische vaardigheden en met affectieve aspecten waar ze in hun beroepspraktijk mee te maken zullen krijgen. Vervolgens moeten ze dit ook kunnen toepassen in allerlei processen en praktijksituaties, zowel routinematige als niet-routinematige. Tevens is er sprake van integratie van cognitieve, motorische en affectieve aspecten en van een combinatie van routinematige en niet-routinematige processen. (wr)Een in het hoger onderwijs met succes toegepast model voor het leren van complexe vaardigheden is het viercomponenten instructieontwerpmodel of 4C/ID-model. Dit model, dat zijn waarde in het hoger onderwijs heeft bewezen, geeft richtlijnen, suggesties en adviezen voor de ontwikkeling van een competentiegericht onderwijsprogramma. De kern is dat studenten complexe vaardigheden leren door te werken aan betekenisvolle, integratieve taken die kennis uit meerdere vakgebieden vereisen en die realistisch zijn. Dat wil zeggen dat het om taken gaat die ze in de praktijk tegen kunnen komen. (wr)Dit boek biedt concrete richtlijnen om op een systematische manier leersituaties te ontwerpen voor de eigen onderwijspraktijk. Deze onderwijsontwerpen bestaan uit leertaken, ondersteunende informatie, just-in-time informatie en deeltaakoefening. Dit viercomponentenmodel zal niet alleen docenten in het hoger onderwijs zeer aanspreken, maar ook onderwijskundige adviseurs, beleidsbepalers of geïnteresseerden in het middelbaar beroepsonderwijs of bedrijfsopleidingen.


Book
Modulair Opleiden. Praktijkverdiepingsboek 1 voor basisonderwijs.
Authors: --- ---
ISBN: 9003672423 9003672415 9003672431 900367244X 9003672458 9003672466 9003672474 Year: 1995 Publisher: Zutphen Thieme


Book
Onderwijspsychologie: beïnvloeding, verloop en resultaten van leerprocessen
Authors: ---
ISBN: 9051892268 Year: 1993 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Cognitive psychology --- Educational psychology --- onderwijspsychologie --- #GSDBP --- #PEDA *015.3 --- #PEDA *015.35 --- #PEDA *1.26 --- #PEDA *1.3 --- #PEDA *2.85 --- #PEDA *2.851 --- #PEDA *2.881 --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- Enseignement Onderwijs --- Motivation (formation) Motivatie (opleiding) --- Psychologie Psychologie --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 419.3 --- leerpsychologie --- pedagogische psychologie --- psychologie --- 415.4 --- Aanvankelijk lezen --- Associatie --- Begrijpend lezen --- Behaviorisme --- Beoordelen --- Bruneriaanse theoriën --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitivisme --- Conditionering --- Denkprocessen --- Geheugen --- Geheugenonderzoeken --- Handelingspsychologie --- Hoogbegaafdheid --- Instructies --- Intelligentietests --- Kortetermijngeheugen --- Leerintenties --- Leerprocessen --- Leerresultaten --- Leertaken --- Leesproblemen --- Leesprocessen --- Leraarsgedrag --- Leren --- Motivatietheoriën --- Piaget --- Studerend lezen --- Testleer --- Transferstudies --- Vergeten --- Wiskundeonderwijs --- Zwakbegaafdheid --- Begaafdheid --- Bruner --- Leerling-motivatie --- Leerlingkenmerken --- Leerproces --- Leren-voorkennis --- Onderwijspsychologie --- Testjens --- 415.4 ) HOGERE GEESTELIJKE FUNCTIES --- aanvankelijk lezen --- begaafdheid --- begrijpend lezen --- beoordelingsinstrumenten --- cognitieve ontwikkeling --- emoties --- exacte vakken --- geheugen --- leer- en denkprocessen wiskundeonderwijs --- leerprocessen --- leren --- motivatie --- onderwijspsychologie (ler) --- studerend lezen --- testleer --- transfer --- Pedagogische psychologie --- Education --- Psychology, Educational --- Psychology --- Child psychology --- pedagogische psychologie, onderwijspsychologie --- Hogere geestelijke functies --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- (zie ook: interactief leren) --- Educational psychology. --- Pedagogische psychologie.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by